Współczesne samochody wyposażone są w wiele układów mechanicznych, które do właściwego działania wymagają stałego smarowania przez odpowiednio dobranego oleju. W przypadku silników samochodowych są to oleje silnikowe, a w przypadku skrzyni biegów są to oleje przekładniowe. W obu wariantach oleje samochodowe powinny być wymieniane po przejechaniu autem określonej liczby kilometrów. Innym kryterium może być czas eksploatacji oleju samochodowego – w przypadku olejów silnikowych wymiana zalecana jest zwykle raz w roku, chyba że samochód szybciej przekroczy dopuszczalną liczbę przejechanych kilometrów.

Dlaczego musimy wymieniać olej?

Jak wszystkie płyny techniczne, także oleje samochodowe z czasem tracą swoje podstawowe właściwości. W przypadku olejów silnikowych pogarszają się parametry związane z lepkością. Olej staje się zbyt gęsty, by zapewnić optymalne smarowanie silnika w skrajnych temperaturach, przez co poszczególne elementy silnika ulegają szybszemu zużyciu, silnik gorzej pracuje i spala więcej paliwa. Podobnie jest z olejami przekładniowymi. One również tracą lepkość, przez co gorzej radzą sobie ze smarowaniem elementów mechanicznych skrzyni biegów. W odróżnieniu od olejów silnikowych, oleje przekładniowe nie muszą być jednak wymieniane tak często. Pierwsza wymiana oleju w skrzyni biegów powinna nastąpić pomiędzy pierwszymi 70-100 tys. km, a następne co 30-40 tys. kilometrów. Oczywiście są to ogólne założenia nieuwzględniające indywidualnego obciążenia konkretnego pojazdu. W przypadku pojazdów specjalistycznych oleje samochodowe na ogół wymieniane są częściej.

Jaki olej silnikowy wybrać?

Gdy już wiemy, jak powinna wyglądać częstotliwość wymiany olejów samochodowych, warto zastanowić się, z jakich ich rodzajów możemy korzystać. W przypadku olejów silnikowych do wyboru mamy trzy ich typy: oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Te ostatnie charakteryzują się najlepszą lepkością w stosunku do minimalnych i maksymalnych temperatur pracy silnika i najczęściej stosowane są w nowych jednostkach napędowych. W przypadku starszych pojazdów i aut z silnikami mocno zużytymi częściej stosuje się oleje półsyntetyczne lub mineralne.