Powiada się, że nie powinno się oceniać książki po okładce. To bardzo mądra maksyma, ale w marketingu kompletnie się nie sprawdza. Badania wykazują, że blisko siedemdziesiąt procent naszych zakupowych decyzji podejmowanych jest na podstawie wyglądu opakowania produktu. Dlatego jeżeli jest się producentem czegokolwiek i z jakiejkolwiek branży, należy dobrze się przyłożyć, kiedy projektuje się etykiety samoprzylepne. Aby nieco w tym pomóc, prezentujemy poniżej kilka porad oraz informacji dotyczących tego przedsięwzięcia.
Pusta przestrzeń
Pusta przestrzeń to obszary projektu, które nie zostały wykorzystane przez projektanta do umieszczenia zdjęć, tekstu lub innych ilustracji. Innymi słowy, jest to kolor tła projektu. To bardzo istotny element etykiety produktu. Pusta przestrzeń pomaga oddzielić fragmenty różnych informacji, dzięki czemu klienci mogą łatwo odczytać szczegóły. Jest również używana do tworzenia wizualnego wyróżnienia innych elementów. Pusta przestrzeń nadaje minimalistyczny wygląd projektowi opakowania i czyni go spokojniejszym oraz bardziej wyrafinowanym. Z tego powodu jest głównym elementem w etykietach na produkty dla dzieci, kosmetyki i tym podobnych. Konsumenci mogą być również przyciągnięci do dużej etykiety produktu o jasnej treści i prostym logo. Kompozycja taka odzwierciedla łatwość obsługi produktu i przekazuje poczucie prostoty.
Ilustracje
Niektóre etykiety samoprzylepne wymagają elementów ilustracyjnych i graficznych. Używa się ich, kiedy zachodzi potrzeba by o produkcie mówić w sposób bardziej wizualny. Na przykład etykieta galaretek lub soku owocowego wymaga zupełnie innej kombinacji kolorów, koniecznością też są zdjęcia owoców obrazujące konkretne smaki. Opisane powyżej proste projekty nie działają w większości przypadków produktów pochodzenia owocowego.
Oryginalność
Etykiety samoprzylepne powinny wyglądać wyjątkowo, niepowtarzalnie i oryginalnie. Powinny też wyróżniać się na tle konkurencji. Przestarzały, nudny lub skopiowany projekt może doprowadzić do spadku popularności produktu. Nie umieszczajmy niczego na projekcie, co nie jest związane z produktem. Kod kreskowy jest niezbędnym elementem, który należy wyraźnie podkreślić na etykiecie. Pomaga on uzyskać poczucie autentyczności oraz w przypadku kontroli prawnej lub szybkich audytów. Trzeba również podać informacje kontaktowe firmy w przystępny sposób, aby zachęcić konsumentów do komunikacji z firmą. W trakcie projektowania etykiet warto wziąć pod uwagę powyższe porady. Nie najgorszym pomysłem jest też zlecenie tych projektów profesjonalistom.