Szpera to inaczej mechanizm, który posiada ograniczony poślizg wewnętrzny. Dlatego właśnie szperą nazywamy wszystkie konstrukcje oraz urządzenia, które mają za zadanie ograniczenie naturalnego działania stożkowego, klasycznego różnicowego mechanizmu. Szperą nazywa się również mechanizmy, których budowa ma wpływ na zmniejszenie różnic prędkości obrotów kół lub osi, które znajdują się po obu stronach

Kiedyś szperą nazywano tylko mechanizmy płytkowe, które spinały dyferencjał. To znaczy, że powodowały ograniczenie poślizgu kół względem jednej lub dwu osi. Z biegiem lat pojawiły się inne urządzenia, do których należały m.in. mechanizmy z zamontowanym wielopłytkowym sprzęgłem oraz różnicowe ze zmienioną konstrukcją. Powstały również szpery elektroniczne, które posiadają skalibrowaną kontrolę trakcji, która jest w stanie uruchamiać hamulce i tym samym powodować częściową blokadę mechanizmy różnicowego.

Po co montuje się szpery?

Szpery to mechanizmy, dzięki którym ułatwione jest przenoszenie momentu obrotowego na koła. Jest to przydatne w autach o dużej mocy. W klasycznym dyferencjale poślizg jednego z kół sprawia, że drugie automatycznie również przestaje przenosić moment obrotowy na powierzchnię. Stosowany powszechnie w autach mechanizm stożkowy różnicowy sprawia, że moment obrotowy zostaje rozdzielony zawsze po równo na obie ze stron. Przy ruszaniu z miejsca nie ma to większego znaczenia, ale podczas wchodzenia w zakręt auto może stracić przyczepność. Kiedy po wewnętrznej stronie koło przestaje być dociążone, automatycznie koło po zewnętrznej stronie znacznie traci zdolność do przenoszenia momentu.

Szpera powoduje, że auto ma zdolność przyspieszania podczas zakrętu, a podsterowność zostaje zredukowana. Szpera daje możliwość kołu po zewnętrznej stronie na zwiększone przenoszenie momentu. Zostaje ono mocniej dociążone poprzez dynamiczny rozkład masy.

Gdzie montuje się szpery?

Oprócz tego szpera stwarza możliwość uzyskania większego stopnia nadsterowności dla samochodów tylnonapędowych. Jeśli weźmiemy pod uwagę kwestię bezpieczeństwa szpery nie są do końca dobrym rozwiązaniem. Dlatego tego typu mechanizmu nie montuje się w zwykłych autach, posiadających niedużą moc. Szpery za to świetnie sprawdzają się w autach sportowych, o dużej mocy. Dzięki nim kierowca uzyskuje większą kontrolę nad autem, którego zachowanie staje się bardziej przewidywalne. Szpery często montuje się również w samochodach terenowych, gdzie sprawdzają się jako środek do poprawienia trakcji w warunkach niedogodnego, mało przyczepnego podłoża.

Skuteczne przeniesienie napędu w dobrej cenie znajdziesz na https://tomson.com.pl/pol_m_Przeniesienie-napedu_Szpera-117.html.