Zimą należy stosować w pojazdach tzw. opony zimowe, które zwiększają bezpieczeństwo poruszania się na drogach. Eksperci zalecają wymianę w przypadku, gdy temperatura zewnętrzna zbliża się do siedmiu stopni Celsjusza. Wtedy bowiem możemy spodziewać się dalszych spadków temperatury, co z kolei przekłada się na trudne warunki i przymrozki przygruntowe, a także oblodzenie, szron, śnieg lub śnieg z deszczem. Warunki jazdy podczas zimy są bardzo zróżnicowane - jednego dnia nawierzchnia jest zupełnie sucha, innego pokryta błotem, śniegiem lub lodem. Letnie opony nie radzą sobie z takim ekstremum, dlatego w tym okresie niezbędna jest ich wymiana.
Cechy opon zimowych
Zimowe modele są wyprodukowane z innej mieszanki gumy niż letnie. Różnica polega przede wszystkim na ich zwiększonej sprężystości i elastyczności, co z kolei pozwala zachować dużo lepszą przyczepność do różnych nawierzchni. W sezonie jesienno zimowym musimy liczyć się z ekstremalnie trudnymi warunkami. Przyczepność na takich drogach zapewnia kilka elementów: rzeźba bieżnika, gęstość nacięć oraz kierunek i kształt bieżnika.
Profesjonalna wymiana
Eksperci zalecają, aby przy wymianie opon przestrzegać kilku ważnych zasad. Do wymiany niezbędne są profesjonalne narzędzia dobrego producenta. Magneti Marelli to najczęściej polecane narzędzia przez fachowców, którzy zajmują się wymianą opon w warsztatach. Montażownia do opon musi być wyposażona w narzędzia, które umożliwią wymianę opon w różnych markach samochodów - od niewielkich osobówek, przez SUV-y, aż po auta dostawcze. Opony należy wymieniać w kompletach - nie mogą być "zbieraniną" od różnych producentów. Jest to bardzo istotne, ponieważ opony muszą mieć taką samą rzeźbę bieżnika, te same wymiary oraz indeksy nośności i prędkości. Specjaliści stosują wymiary homologowane przez konkretnego producenta samochodu. Lepsze opony (w przypadku wcześniejszego używania) należy zakładać na tylne koła. To pozwoli uniknąć dość uciążliwego efektu nadnośności auta.
Pompowanie kół
Odpowiednie ciśnienie w kołach ma duży wpływ na żywotność opon. Z tego powodu profesjonalna montażownia do opon stosuje pompowanie kół azotem. Azot przede wszystkim nie zmienia swoich właściwości pod wpływem wahania temperatur, dlatego ciśnienie w kołach pozostaje takie samo. Pierwiastek ten nie wchodzi w reakcje z metalami, dzięki czemu nie istnieje ryzyko pojawienia się rdzy na felgach. Opona, która jest napompowana azotem utrzymuje swoje pierwotne ciśnienie niemal pięciokrotnie dłużej od opony napełnionej za pomocą powietrza atmosferycznego.